Zabytkowy secesyjny dworzec kolejowy Rybnik - Paruszowiec

Dworzec kolejowy w rybnickiej dzielnicy - Paruszowiec został oddany do użytku w roku 1912 i obsługiwał na samym początku pasażerów nowopowstałej nitki linii kolejowej z Rybnika do Leszczyn, która ogólnie łączyła koleją miasto Katowice ze wsią Nędza. Inwestycję zrealizowały pruskie koleje państwowe. Ze stacji kolejowej korzystali okoliczni mieszkańcy, dawni pracownicy nieistniejącej już huty Silesia, pobliskiej mleczarni i zakładów mięsnych. Obecnie stacja kolejowa jest po gruntownym remoncie. Posiada odnowioną poczekalnię, natomiast dawna kasa biletowa została zlikwidowana.





  • Paruschowitz ( 1912- 1922)
  • Paruszowiec ( 1922-1924 )
  • Parszowice ( 1925 - 1926 )
  • Rybnik Paruszowiec ( 1926 - 1939)
  • Rybnik Paruschowitz ( 1939 - 1945 )

 Stacja kolejowa jest obiektem jedno kondygnacyjnym o zadaszeniu mansardowym. Posiada jeden peron, który obsługuje głównie pociągi relacji Racibórz - Katowice i Wodzisław Śląski - Katowice.
Obecnie ze stacji korzystają podróżni, pracownicy okolicznych firm - Tenneco, Purmo.

Obiekt kolejowy został wzniesiony na nasypie, w którym został wydrążony tunel, a następnie położono w nim schody prowadzące do wyjścia z kompleksu na ul. Mikołowską. Jest to najwyżej położona stacja w Rybniku a jej wysokość wynosi 247 m.n.p.m, 

Do stacji prowadzi wysoki, solidnie oszklony i wykonany w stylu secesyjnym portal.


Linki :

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rybnicka Spółdzielnia Mieszkaniowa

Kompleks Akademicki w Rybniku - architektura i historia

Volkslista z Górnego Śląska - gdzie jej szukać ?